Walled gardens kom je niet alleen in software tegen. Ook in de - nog relatief jonge(re) - IOT-kringen breek je je nek erover. Ook hier kan het uitbesteden een toenemend belangrijk stukje infrastructuur vervelende gevolgen hebben, als de tuin in kwestie ineens een hek met een slot erop krijgt.
Gebruikers van het Wink-platform komen daar nu achter, nu de dienst besluit het helemaal anders te gaan doen. In plaats van dat je wat sensortjes en een hub koopt en dan vervolgens voor onbepaalde tijd kunt gebruiken, hebben ze nu besloten dat je voor dat laatste voorrecht een kleine 5 dollar per maand mag aftikken.
In een blogpost daarover - ik link maar meteen naar de wayback-machine, want ik weet 100% zeker dat die link binnen een jaar dood is - meldt men daarover het volgende:
We have a lot of great ideas on how to expand on Wink’s capabilities and satisfy the many requests from our user base. In order to provide for development and continued growth, we are transitioning to a $4.99 monthly subscription, starting on May 13, 2020. This fee is designed to be as modest as possible. Your support will enable us to continue providing you with the functionality that you’ve come to rely on, and focus on accelerating new integrations and app features.Should you choose not to sign up for a subscription you will no longer be able to access your Wink devices from the app, with voice control or through the API, and your automations will be disabled on May 13. Your device connections, settings and automations can be reactivated if you decide to subscribe at a later date.
Nice. Dus je krijgt een week van te voren te horen dat je moet betalen, en anders is het einde oefening.
Dat bedrijven niet op lucht kunnen draaien, is logisch. Dat een pandemie de economie een douw geeft, snap ik ook - al lijkt een webshop in IOT-rommel me niet de meest vatbare groep - maar dat je op zo'n korte termijn eenzijdig besluit van van kopers ineens huurders te maken, dat is wat minder kies. Wink is natuurlijk nauwelijks de eerste, of de enige. In de afgelopen jaren zijn de aanbieders van IOT-apparaatjes en platforms als paddestoelen opgekomen. Na een paar jaar blijkt - verrassing - dat het in de lucht houden van een platform waar je mensen naartoe hebt gelokt, ook geld blijft kosten nadat de roes van de marketingpitch is weggeëbt.
Trap er niet in
Voor (potentïele) gebruikers zijn er een paar hele belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je ook maar een euro uitgeeft:
- Waar staat mijn data? Op mijn eigen apparaat in mijn eigen netwerk of ergens in een wolk waar ik geen controle over heb? In geval van het laatste, kan ik in ieder geval een backup van die data krijgen, of ben ik voor het leven afhankelijk van die wolk?
- Wat is het verdienmodel? Ondanks dat die IOT-kitjes vaak relatief duur zijn, is het lang niet zeker dat het draaiende houden van een online dienst daarbij ingebrepen is. En als dat zo is, vraag jezelf dan af of dat langere tijd houdbaar zou zijn. Of is jouw data het verdienmodel?
- Wat gebeurt er als het bedrijf ermee stopt? Dit is de belangrijkste, die voortkomt uit de vorige twee. Blijven je sensoren en appjes en dingen werken? Niets is vervelender dan je hele huis ingericht hebben met allerlei slimme automatiseringen, en op een dag als een holenmens weer alles met de hand moeten doen.
De enige logische conclusie is dat je het beste af bent met losse onderdelen, hardware die vrijelijk verkrijgbaar is, en een platform dat niet gebonden is aan een online dienst. Dus liever Zigbee dan Wifi, liever Home Assistant of Mozilla IOT dan Homey of Smartthings.
Ja, waarschijnlijk zul je je iets meer moeten verdiepen in de materie, en ja, het is soms iets bewerkelijker, maar op lange termijn blijft het werken, zonder nare verrassingen voor je protemonnee of privacy. Jij bent en blijft de baas. Zeker als het je leefomgeving betreft, zou dat een zwaarwegend argument moeten zijn.
Foto: Clint Patterson