Ik mag graag krantekopjes (krantenkopjes?) kijken als ik langs zo'n rek met gedrukte ellende loop. In onze plaatselijke buurtsuper kom ik langs zo'n rek, dus kijk ik geregeld kop. De Telegraaf (nooit te beroerd voor een stukje sensatie, laat staan 72 punts koppen) schreeuwde "INTERNETBELLEN SNEL POPULAIR". Het artikeltje eronder vertelde dat Philips en Microsoft samen een internettelefoon op de markt gaan zetten en daarmee het einde voor KPN zullen betekenen.
Right. Ik weet niet precies hoe dat is gegaan, maar serieus journalisme is het in ieder geval niet.
Kom op, dit is bullshit! Philips werkt samen met Microsoft: prima, dat geloof ik best. Philips en Microsoft zouden graag de internet-telefonie beheersen: twijfel ik geen seconde aan. Maar in het hele artikel wordt met geen woord gerept over het feit dat (onder andere) Skype allang bezig is in die markt, en laten we eerlijk zijn: wanneer heeft Philips voor het laatst ook maar iets gedomineerd? Behalve de markt voor net-geen-espressomachines?
Ze hebben destijds samen met Levi's een jack-met-MP3-speler gemaakt; dat weet ik omdat ik destijds bij Philips werkte (niet aan dat jack, overigens), niet omdat dat zo'n succes is geworden. Philips verkoopt ook "gewone" MP3-spelers, maar die markt is -- ondanks dat er elke twee maanden wel iemand roept dat nu dan toch echt de iPod-killer is gemaakt -- grotendeels in handen van Apple. Ze maken telefoons, maar om nou te zeggen dat ze daarin ook maar een middelmatige speler zijn...
En dan Microsoft: die heeft nog de grootste kans om iets te domineren, door simpelweg de markt op te kopen. Maar Microsoft heeft geen Philips nodig om Skype te kopen, en ook niet om MSN met deugdelijke spraak uit te rusten, voor zover dat niet al het geval is. Waarom Microsoft dus voor Philips zou kiezen voor dit avontuur, ik heb geen idee. Philips is niet echt een telefoonbedrijf, en al helemaal niet in bezit van een infrastructuur.
KPN krijgt nog wel te duchten van het internetbellen, tuurlijk. Net als alle "oude" bedrijven zullen ze moeten veranderen en zich moeten aanpassen aan alle ontwikkelingen die nu plaatsvinden. Maar dat Eindhoven en Redmond eventjes Nederlands grootste telco de markt uitdrukken... Nee, dat wil er bij mij echt niet in. Resteert mij dus de conclusie dat we hier te maken hebben met een hele grote, voorpagina-above-the-fold advertentorial. Wishful thinking.
Ik wens ze d'r veel succes mee...