Ik las een post van Derek Powazek, en ineens viel het kwartje. Ongeveer hier:
Tomorrow, if the stars align, Apple could unleash a device that’s sexier than reading a magazine. A glossy screen like the iPhone, quality content in the iTunes store for a (hopefully) reasonable price, major publishers on board and independent publishers like me able to join in.
Apple already has all the pieces in place. The iTunes music store, right now, has magazines in it. You probably didn’t know that. They’re using the podcast framework to distribute PDFs. But that falls back into the old problem of reading PDFs on a computer (it sucks) and charging for content (you can’t). — Derek Powazek
Ah. Aber natürlich.
Mensen betalen niet voor content. Content is overal. Content overspoelt ons. De wet van vraag en aanbod dicteert dat content gratis, of nagenoeg gratis, is.
Mensen betalen voor de beleving van die content.
Hetzelfde nieuws op dezelfde site aanbieden, maar dan ineens achter een paywall (wat de New York Times van plan is), gaat dus niet echt werken. Zorg ervoor dat de beleving van die content beter is (ja, verzin maar een manier, ja).
Muziek verkopen die links en rechts al gratis wordt aangeboden — of dat nou legaal of netjes is of niet — werkt minder goed dan mensen naar een concert trekken waar ze de muziek kunnen beleven.
Het is een open deur van jewelste natuurlijk, vooral achteraf, maar ik had hem voor mijzelf nog niet ingetrapt. Bij deze dus.